Mies tienristeyksessä, ( Man at the Crossroads )
Kansallisuus
Meksiko
Väline
Seinämaalaus.
Teoksen mitat
pituus noin 19,2 metriä ( 63 jalkaa )
Sijoituspaikka
Rockefeller Center, Radio Corporation Arts Building, New York City.
Inventaarionumero
Tuhoutumisolosuhteet
Tuhottiin tilaajan toimesta. Kts. "Muuta".
Lähde
Valokuva Lucienne Bloch

Genre
Seinämaalaus.
Kuvauksen tyyppi
Valokuva.
Kuva
Yksityiskohta seinämaalauksesta.

.
Muuta
Lähteestä riipppuen tarinaan Diego Riveran seinämaalauksesta Rockefeller Centeriin on joitain ristiriitaisuuksia, mutta luultavasti tapahtumien kulku oli seuraavanlainen.
Kun Rockefeller Centeriin, New Yorkin Midtowniin Manhattanille, valmistui vuonna 1932 Radio City Music Hallin rakennus, halusivat Rockefellerit sen ala-aulaan jättiläismäisen seinämaalauksen. Nelson Rockefeller arvosti Henri Matisseen ja Pablo Picasson modernia tyyliä ja olisi halunnut jommankumman teoksen tekijäksi. Kumpikaan ei kuitenkaan ollut käytettävissä. Diego Rivera oli Nelsonin äidin suosikkitaiteilijoita ja tuli siten John D. Rockefelllerin suosituksesta kutsutuksi toteuttamaan seinämaalauksen.
Rockefeller asetti tilaukselleen teemaksi "Mies tienristeyksessä katsoo toiveikkaana ja suurin odotuksin valitakseen uuden ja paremman tulevaisuuden". ( Man at the Crossroads Looking with Hope and High Vision to the Choosing of a New and Better Future ) Rockefeller halusi maalauksen pysäyttävän ihmiset ajattelemaan.
Rivera toteutti teoksen kuvaamalla 63 jalkaa pitkässä seinämaalauksessa maailman työntekijöiden kohtaamassa symbolisen tienristeyksen, jonka teemoina olivat teollistuminen, tiede, sosialismi ja kapitalismi. Teos jakaantui useampaan osaan mm. "seurapiirinaiset juomassa alkoholia" ( vasemmala alhaalla ), "kuvia soluista" ja "Leon Troskin sekä Leninin kuvat kuvaamassa kommunismia". Rivera sijoitti ilman erillistä hyväksyntää Leninin kuvan sektoriin, joka kuvasi vappuparaatia. Rivera uskoi hänen ystävyytensä Rockefellerien perheen kanssa antavan hänelle vapauden toimia näin. Viimeksi mainittu elementti järkytti isänmaallista Nelson Rockefelleriä ja hän pyysi Riveraa korvaamaan Leninin kasvot jonkun tuntemattoman kasvoilla. Rivera kuitenkin vastasi, että Lenin jää sellaisena kuin on teokseen, mutta hän voisi ilomielin kuvata jonkun amerikkalaisen valtiomiehen, esimerkiksi Abraham Lincolnin, jollekin toiselle sektorille maalauksessa. Osapuolien kesken ei sopua kuitenkaan syntynyt. Eräänä syynä mainitaan Rakennuksen johdon jyrkän kielteinen asenne Riveran propagandisteseen näkökulmaan. Peloitellen lehdistön skandaaliartikkeleilla seinämaalauksen anti - kapitalistisesta ideologiasta he koittivat saada Riveran kääntämään päänsä.
Rockefeller maksoi maalauksen 22.03.1933 ja se peitettiin verhoin välittömästi sen jälkeen. Vastalauseista huolimatta teos tuhottiin poravasaroilla pölykasaksi yhdeksäs helmikuuta 1934 vain päivä sen jälkeen kun Rivera oli täyttänyt 48 vuotta.
Rivera oli pahaa aavistaen koittanut toimittaa valokuvaajan kuvaaman työtä, mutta vartijat, joille oli annettu ohjeeksi "Ei valokuvaajia", estivät tätä. Lopulta kuitenkin Riveran assistentti Lucienne Bloch salakuljetti pienen Leica-kameran rintaliiveissään ja otti rakennustelineiden katveessa niin monta kuvaa kuin suinkin kykeni kiinnijäämättä. Blochin kuvia hyväksikäyttäen Rivera myöhemmin toteutti teoksen pienemmässä mittakaavassa. Teos on nykyään nähtävissä Mexico Cityssä Palacio de Bellas Artesissa. Diego antoi kopiolle uuden nimen " El hombre controlador del universo o El hombre en la máquina del tiempo (
Man, Controller of the Universe tai Man in the Time Machine)".
Rockefelleriltä saamansa rahat Diego Rivera käytti jo samana vuonna ( 1934 ) seinämaalaukseen Independent Labor Institutessa. Tässä teoksessa Lenin oli keskeinen hahmo.
( Lähde osittain: Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Man_at_the_Crossroads ) Tunnus
MT_149
Tekijä
Rivera Diego, 08.02.1886 Meksiko - 24.11.1957
Teoksen nimi
Mies tienristeyksessä, ( Man at the Crossroads )
Päiväys
Maaliskuu 1933.
Tuhoutumisvuosi
1934
Pääkuva